• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59623
+
-

فضای سبز اصفهان در  گیر و دار کم‌آبی

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این‌که بنابر طومار شیخ بهایی، 4سهم از حقابه زاینده‌رود متعلق به شهر اصفهان است، گفت: نمی‌توان کشاورزی را با چنگ و دندان حفظ و فضای سبز شهری اصفهان را رها کرد، زیرا ارتقای طراوت و پاکی شهر و حفظ سلامت شهروندان بسیار اهمیت دارد.

به گزارش ایمنا، «حسین امیری» در نشست کارگروه آب و کمیته محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر اصفهان که با هدف لزوم به‌روزرسانی و اصلاح قوانین آب برگزار شد، با بیان این‌که اصلاح قوانین اجرایی، قضایی و مشارکتی نیازمند بازنگری است، اظهار کرد: با توجه به مشکلات حوزه آب و کم آبی در شهر اصفهان، مدیریت شهری با چالش‌های فراوانی در شهر روبه‌رو است، زیرا از یک سو برنامه کاهش آلاینده‌ها و صنایع مزاحم را دنبال می‌کنیم و از سوی دیگر باید فضای سبز شهری را توسعه دهیم، اما منابع کافی در اختیار نداریم.

وی با بیان این‌که سطح فضای سبز شهر اصفهان ۵۵۰۰ هکتار است، تصریح کرد: از این مساحت ۳۸۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است و بیش از 3 میلیون اصله درخت در سطح شهر وجود دارد که شهرداری به‌طور مستقیم وظیفه نگهداری و آبیاری آنها را برعهده دارد. 

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با تاکید بر این‌که در شرایط کنونی نگهداری فضای سبز شهری با چالش روبه‌رو است، گفت: بیش از ۵۰ درصد ظرفیت چاه‌هایی که ما به عنوان منابع آبی برای آبیاری استفاده می‌کنیم، خشک شده است. 

امیری ادامه داد: نباید به اهمیت و جایگاه فضای سبز شهر اصفهان بی‌توجه بود، البته انجمن صنفی کشاورزان یا نهادها و سمن‌ها خواسته‌های کشاورزان را به جد پیگیری می‌کنند، اما باید برای حفظ فضای سبز که طراوت، پاکی و سلامتی را برای شهر به ارمغان می‌آورد نیز به‌طور جدی پیگیر باشیم. 

وی تصریح کرد: بنابر طومار شیخ بهایی 4 سهم از حقابه زاینده‌رود متعلق به شهر اصفهان است، اما حق استفاده نداریم. 

امیری با بیان این‌که از کشاورزان حمایت می‌کنیم، اما منافع زندگی تک‌تک شهروندان و سلامت آنها برای ما حائز اهمیت است، افزود: تاکنون به حقابه شهر اصفهان کمتر توجه شده است. در ماده ۲۰ قانون توزیع عادلانه آب، تشکیل هیئت‌های سه و پنج نفره متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی، مدیرعامل آب منطقه‌ای، نماینده کشاورزان و دو فرد معتمد پیش‌بینی شده است، اما در جلسات آنها هیچ جایگاهی برای شهرداری و شورای شهر اصفهان نیست، در حالی که براساس طومار شیخ بهایی شهر اصفهان نیز حقابه دارد.


  تهدید در یک‌قدمی ریه‌های شهر

وی ادامه داد: سال گذشته و در بحران بی‌آبی و خشکسالی از ۵۵ میلیون متر مکعبی که نیاز داشتیم ۳۳ میلیون متر مکعب استفاده کردیم زیرا منابعی در اختیار نداشتیم که بتوانیم فضای سبز شهری را حفظ کنیم و این مسئله تهدیدی برای فضای سبز شهری محسوب می‌شود. 

امیری گفت: ناژوان با وسعت یک هزار و ۲۰۰ هکتار به‌عنوان یک اثر ماندگار، ریه و قطب سبز شهر است که با ادامه شرایط کنونی به‌زودی شاهد نابودی ناژوان خواهیم بود و این خطر پارک شرق با وسعت یک‌هزار و چهارصد هکتار را نیز تهدید می‌کند. 

وی افزود: سال گذشته در راستای اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی در کنار استفاده از پساب تصفیه‌شده در شهر، کاشت گونه‌های مقاوم به کم‌آبی را دنبال و آنها را جایگزین بیش از ۲۰ هکتار از چمن‌های پرآب‌بر کردیم. هوشمندسازی تاسیسات و بهسازی فرایند توزیع آب و اصلاح تجهیزات آب‌رسانی نیز از دیگر اقدامات در راستای سازگاری با کم‌آبی و توسعه فضای سبز شهری بوده است. 

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان ابراز امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده میزان خسارات ناشی از مشکلات کم‌آبی در فضای سبز شهری کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید